Hur gör jag?

....för att träna min sits?

Detta gör jag inte bara på hästen. Faktiskt så är det mest i skolan som jag övar på min sits och balans. På mitt gymnasium så får man välja en profil, musikprofil, idrottsprofil osv... Jag valde såklart idrottsprofilen med inriktning häst (såklart!). Vi har lektioner varannan måndag i en och en halvtimme. Vi jobbar hela tiden med att stabilisera och stärka bålen som är ytterst viktig när man rider. Till en början trodde jag inte att detta skulle fungera men efter bara tre träningar så vart jag mer stabil och stilla i min ridning.

Jag tänkte ge er lite tips på vad vi gör för övningar så ni själva kan testa hemma.

PILATUSBOLL.

som ni ser så kan man göra många olika övningar med denna boll. Man tränar bålen riktigt mycket och de första gångerna man gör detta så kan man vänta sig lite träningsvärk dagen efter. När vi kör dessa övningar så kör vi dem intensivt fast under en kortare tid (intervallträning). Om det är övningar där du ska hålla still (statiskt arbete) så håll i ca 20-30 sekunder och sedan vila 10-20 och sen kör igen ca 3 gånger. Om det är dynamiskt arbete så gör uppåt 15-20 gånger.


Ligg på rygg och tryck dig upp med hjälp utav bål och ben. Håll i 20 sekunder och sedan vila 10. Upprepa 3 gånger.

Den här övningen suger verkligen i alla muskler som finns men den är riktigt bra at öva!
Knäpp händerna och ställ dig med rak rygg, tryck sedan upp dig själv med bålen och armarna och håll still i 20-30 sekunder och vila 10, upprepa 3-4 gånger. Rekommenderas starkt!

Sedan kör vi mycket sit ups, rygglyft, armhävningar och utfall. Detta är något att rekommendera, testa själv så kommer du märka vilket resultat det verkligen ger! :)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0