Längd på ryttare

Jag har sett och hört många människor säga "du är förstor på din häst" men vad menar de med för stor?
När blir man egentligen förstor för sin ponny och vart går gränserna?

Om jag får lägga in min åsikt om detta ämne så skulle jag säga att jag är väldigt kluven när det gäller detta. För vi som rider "vanliga" hästar/ponnys är tydligen för långa när benen är under magen medan de som tex rider islandshästar har benen nästan släpandes i backen. Jag hörde för ett tag sedan en islandsryttare säga till en som har en "vanlig" ponny att h*n var förstor på sin ponny och då tänkte jag för mig själv "hur kan en islandsryttare uttrycka sig om detta, alla som rider island är förstora för sina hästar".

Hästen säger ifrån när ryttaren blir för lång för den. Detta kan visas genom att hästarna blir vingliga (om man har för långa ben) och den går inte lika bra i form. Är man liten i kroppen men är ändå ganska lång så blir man tyvärr ändå förstor för ponnyn. För ett tag sedan fick jag en kommentar om att min syster var förstor för Minola men jämför dessa bilder och dra efter det slutsatsen!

Johanna och Minola

bild tagen från google.


Det jag vill komma fram till är att jag tycker att ni som rider Islandshästar inte kan komma och säga att vi är förstora för våra ponnys, titta efter på era bilder och kommentera gärna därefter. Hoppas ni tar detta på rätt sätt och förstår vad jag menar.

Kommentarer
Postat av: Annie :)

Tjoohoo :) Jag rider ju Islandshäst, jag förstår vad du menar och jag tycker själv att jag är för stor för min Islandshäst, men det är ingen som tycker att jag är de, det är mer så att hon är en självsäker dam som vet va hon vill. det har ju inte med saken att göra.

Jag vet att vi i stort sätt har benen i backen när vi rider, men hade vi haft hoppläder så hade vi ju inte haft benen i backen ;) jag tycker att det beror på hur man har stig läder och vilken stil man rider :) Men jag tycker inte heller att någon utifrån ska kommentera och säga att man är för lång, det kan man hålla för sig själv. Om man ska lyssna på någon om sånt så är det en ridlärare man rider för eller en instruktör tycker jag :) annars som du säger märker man på hästen när den tycker det blir jobbigt. men jag tycker inte att hon ser för stor ut på Minola, jag tycker det ser bra ut :) jag red ju D-ponny innan, jag är 170 cm så jag hade nästan fötterna i backen på henne också :P Kramar Annie Bannie :D <3

2011-05-01 @ 20:46:33

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0