Utesäsong vs Innesäsong

Finns det något mer underbart än första utomhustävlingen? Inte för mig iaf. Jag bara älskar att åka ut på tävlingar på våren och sommaren, det är så underbart att höra fågelkvittret, känna värmen och friheten. Inomhustävlingar är inte detsamma för mig, för jag känner mig inträngd och får nästan panik när det är väggar överallt. Padde känner likadant som mig och det är skönt att ha en ponny som är likadan som sig själv för då blir det perfekt nu i sommar ju? Lite mindre kul på vinterhalvåret är också den förbannade kylan, när man ska byta om till tävlingskläder och tävla. För det första så måste man egentligen rida fram hästen ordentligt så den inte fryser eller blir stel, man måste rida hela tiden och inte stå stilla. Dock går det inte att rida fram ordentligt för att det är snorhalt på framridningen och där kan man knappt skritta. Så all uppvärmning sker på framhoppningen där det ibland kan bli trångt och stressat så det är verkligen ingen höjdare för mig och Padde då han är så sjukt känslig för andra hästar och ljud.

På sommaren är det mer meeting och det är verkligen något för mig!
För hur mysigt är det inte att åka iväg med klubbkompisarna och campa precis vid hopptävlingen?
Ställa hästarna i ett stall en bit ifrån tävlingsplatsen, kolla på en massa olika ekipage, tävla själv, känna värmen i luften, bada med hästarna efter avslutat meeting och bara ha en sådan underbar känsla i kroppen. Åh herregud vad jag fick mig själv att längta lite extra till sommaren nu!

Visst kan det bli jobbigt på sommaren också med all denna värme! Som förra sommaren då jag följde med Olivia och Mikka till tingsryd (börjes cup), då var det hela 35 grader i skuggan! Kan säga att det var motvilligt att ta på sig tävlingsbyxor + långärmat för dem. Hästarna var fulla med blöta handdukar och ryttarna bytte blixtsnabbt om efter avlsutad ritt till bikini överdel och shorts och foppa skor, haha! Men för min del så är det bättre att det blir för varmt än för kallt faktiskt. Jag älskar solen och dess värme mer än något annat. Vintern är bara usch fy och blä för min del. Att behöva ha 34 lager kläder på sig och man kan knappt rida (om man inte har ridhus) så man kan inte hålla igång hästarna så himla bra då man också går i skolan och det hinner bli mörkt innan man kommer hem.

Sommarkvällar med vännerna från stallet är sjukt roliga och det bara spritter i kroppen på mig när jag tänker på hur bra min sommar kommer att bli, fullspäckat med meeting och massa roliga tävlingar. Jag har aldrig kunnar vara med på något större meeting innan då jag hade Minola för aa som ni vet så funkade det inte. Men vi var på emmaboda ponny cup två gånger om och det är jättemysigt faktiskt. Där kom vi på vår allra första riktiga placering. Kommer ihåg den rundan så väl, ingen jättefin runda men den känslan i kroppen var grym. Att bara komma till omhoppningen var stort för mig. Jag ledde klassen riktigt länge tills sista ryttaren kommer och puttar ner mig till en andra plats men mitt leénde var lika brett för det.

Här är filmen när vi kommer tvåa.



Nu ska jag fortsätta drömma mig bort en stund om sommaren som kommer :)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0