Bett dilemma

Idag ville jag testa något som jag länge velat testa på Paddington. Nämligen att byta bett fast det alltid varit emot min vilja. Har aldrig ridit honom på ett lite starkare bett innan så jag var väldigt förväntansfull. Jag red med ett rakt gummipelhambett som ändå inte är allt för starkt, det är snällt men det tar på ett annat sätt. Började då i skritt och med en gång började Padde att koncentrera sig på uppgifterna som jag gav honom. Mina småsyskon lekte och stojade bredvid ridbanan vilket brukar få Padde att tappa koncentration på arbetet men inte idag. Han fortsatte jobba och brydde sig inte alls om barnen bredvid.

När han var uppvärmd och skritten kändes bra så började jag att trava. Cirkulerade runt på lite åttvolter med övergångar. Nu lyssnade Padde verkligen med en gång när jag bromsade honom med sätet och tog ytterst lite i munnen. Skrittade några steg och sen över till trav igen. Han jobbade verkligen upp sig i form i traven. Brukar ju rida honom i lång och låg form men idag körde vi på kort och hög form. När han var uppvärmd och tillräckligt mjuk så hade jag lite markarbetsövningar så som upphöjda cavaletti och bommar. Han var lyhörd och framåt men ändå lätt att få tillbaka.

Efter detta började jag att galoppera och jösses vilken häftig och mäktig känsla det var! Han blev liksom mer bärig och fick verkligen ta i. Jag bara satt och log, den där känslan alltså, herregud! Så jag testade att hoppa ett 95 cm räcke bara för att se hur han var på bettet. Och jag säger det igen, herregud. Jag skämtar eller överdriver inte när jag säger att han blev häftig att rida. Som en liten studsboll som bara ville iväg men ändå så att jag snabbt kunde få tillbaka honom och hitta avstånd. Han hoppade upp sig riktigt bra med. Istället för att lägga energi emellan hindrerna så la han den över hindret och det kändes mer än bra. Han var busig, glad och framåt på ett positivt sätt. Några bocksprång och så vidare men han trotsade inte mot bettet eller blev stum! Vilket är toppen för min del!

Nu kommer bara det där bett dilemmat. Jag fick en helt annan känsla med pelhambettet än med det tredelade. Han fick mer go i hela kroppen och jag hade lättare att lägga honom på hindret. MEN som jag skrev så är detta helt emot min vilja. Jag har alltid velat ha ett tredelat och har kämpat på med det. Men nu när jag har testat detta så känns det bara så rätt att ha då både han och jag accepterade detta. Jag får rida mer med sätet och slippa ta i honom så mycket i munnen. Han har ju hoppat på ett pessoabett tidigare och det är mycket starkare än gummipelham. Men han fungerar ju jättebra på gummipelhamet så jag vet verkligen inte hur jag ska göra. Om jag ska hoppa på pelham och rida dressyr på tredelade?! Måste verkligen ta upp detta med Anna-Lena och prata igenom vad hon tror om detta. Kanske ska ha det på hoppträningen på torsdag? Så hon får se hur det ser ut.

För det kan vara så att jag måste byta till ett lite starkare bett när jag kommer upp på LB & LA höjd ändå. Då det är jag som måste ha full kontroll och känsla i ridningen. Vi får helt enkelt se vad hon tycker att jag ska göra för det står still i huvudet på mig...

Finaste Paddington innan borstningen idag :)

Kommentarer
Postat av: elin :)

hej !

jag laddade ner det dära vidiopad, men jag fattar typ inget.. kan inte du göra en instruktions video ? :)

skulle bli jätteglad då !

2011-08-14 @ 20:15:07
URL: http://elinocoral.blogg.se/
Postat av: linnéa <33

måste bara säga det.. Padde och Minola är bland de vackraste hästar jag sett!! :)<3

2011-08-15 @ 11:03:32
Postat av: Karro

Det där med bett är inte lätt, jag själv rider o tävlar just nu min kompis häst och jag rider för första gången på ett bett som jag aldrig nånsin trodde jag skulle rida med och definitivt inte trivas på - tvådelat pelham! Har alltid haft uppfattningen av att det ska slå upp i gommen och vara helt värdelöst, men hästen i fråga trivs SÅ bra på det och jag får precis samma känsla som du på Padde i hoppningen, man behöver liksom knappt ta i hästen. Dock rider jag på två tyglar :) Dessutom kände jag efter och det slår verkligen inte upp i gommen, utan snarare tvärtom, det går ner lite i tungan vilket iofs inte är så bra egentligen heller har man hört, men som sagt, kraken trivs jättebra och då trivs jag med :)



Jag tycker hursom att du gott kan rida på pelhamet i hoppningen, det hästen säger är ju det viktigaste, det får man inte glömma, och han verkar ju trivas prima :) Jag är för att byta bett ofta och jag växlar på Löpis mellan tredelat med fasta ringar, tredelat med lösa ringar, tvådelat med lösa och hackamore, dem funkar han bra på och han går allra bäst när man byter relativt ofta, på Jonas som jag rider nu byter jag mellan pelhamet, tvådelat med fasta, tredelat med fasta, hack och ibland ett tredelat tom thumb bett med kopparrullar i mitten.



Bett efter häst helt enkelt, och gärna byten om du frågar mig, det är vad "mina" hästar har gått allra bäst på :D

Hoppas du kommer fram till nåt bra!

2011-08-15 @ 15:00:27
URL: http://karrol.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0