Meningen med livet

Idag på vår första lektion "Etik och Livsfrågor" så fick vi sitta och fundera på vad meningen med livet egentligen är. Jag blev helt fast i detta ämne med en gång för sånt här tycker jag är kul. Frågor utan egentliga svar. Är det meningen att man ska gå i skolan, man ska jobba för att kunna försörja sig? Alla dessa måsten i livet är inte roliga att leva efter. Tänk om det istället inte fanns någon skola, det fanns inga pengar, inget jobb att gå till där man bara fick göra saker man själv vill hela tiden. Där man inte behövde välja mellan massa jobbiga val och istället bara vara med de man tycker om.

Det finns ingen mening med livet, det finns bara mening i livet. Jag tror att allt som händer ska ske dvs allt har en mening. Det var meningen att jag skulle sälja Minola till Fredrika, det var meningen att Padde inte blev såld till hon som provridit innan, det var meningen att jag tog avstånd ifrån mina vänner.

Jag vill inte vakna upp på ålderdomshemmet och inse att mitt liv har passerat utan att jag har fått leva det på mitt sätt, på mitt vis precis som jag ville. Med tanke på att jag bara lever en gång, EN gång. Det är skrämmande att tänka så faktiskt men så är det och det kan man inte göra någonting åt. Mitt liv är här och nu, denna dag, denna minut och denna sekund.

Att ha ett mål i livet, något man verkligen vill göra eller uppleva tror jag är meningen i livet. Jag har inget större mål i livet än att jag alltid ska vara den jag är. Jag vill vara en unik människa som alltid står på egna ben. En stark människa som kan klara av saker om jag bara vill. Min drivkraft är Fredrika, det är hon jag tänker på varje morgon när jag vaknar. Istället för att tänka negativt som att "åh det är skola idag" så tänker jag "nu är det en mindre dag kvar tills jag och Fredrika ses igen". Tro mig, det går alltid att vända allt negativt till positivt så länge man har viljan att göra det. Det är bara du själv som sätter stopp för dig själv. Allt du vill kan bli verklighet så länge du tror på dig själv till max.


Jag vill kunna blicka tillbaka på mitt liv när jag är äldre och kunna säga att jag varit en bra människa. Att jag alltid har funnits där för mina vänner. Att jag aldrig har svikit någon med vilja. Jag vill inte ångra någonting som jag har gjort och det är mitt mål. Att mitt liv ska vara något vackert utan bekostnad utav andras. Jag vill vara en som man kommer ihåg.

Carpe diem

Kommentarer
Postat av: Sofia Törnqvist

Jag är inte säker men kan kolla (:

2011-08-22 @ 21:26:51
URL: http://strnqvists.blogg.se/
Postat av: Läsplatta

Du säger att det inte finns någon mening med livet, men att det finns en mening i livet. Är inte det samma sak? Förstår inte hur du kan vända på det så att det blir två helt olika separata saker.



Din syn på livet utöver den där detaljen tycker jag är väldigt bra. Har haft samma tänk flera gånger och verkligen velat att det skulle finnas en alternativ dimension där livet bestod av mindre måsten och mer valmöjligheter.



På något sätt har jag lyckats skapa det som jag en gång drömde fanns till mitt liv. Det är just det du säger, det går att vända det negativa till något positivt. Det gäller bara att hitta någonting man brinner för. Vad det är kan bara du som individuell människa komma på. Skola är ingen fantastisk uppfinning men den lär oss uppskatta det vi tycker om. Frihet. Friheten att få göra de sakerna vi vill på fritiden.



Nu sysslar jag med det jag har stort intresse för, och om lite mindre än ett halvår när jag slutat gymnasium så kan jag fortsätta med detta och slutligen försörja mig och införskaffa de sakerna jag alltid velat ha.



Tack för du delade med dig.

2011-08-23 @ 20:25:46
URL: http://www.lasplatta.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0