Åsiktsinlägg

Nu tänkte jag skriva ett litet åsiktsinlägg om något som jag har hört talas om men som jag nu har fått se med egna ögon. Det jag tänker ta upp är de omdiskuterade ponnymorsora. Jag har läst lite här och var hur jobbiga ponnymammor är och hur störande de är men jag själv har aldrig riktigt hamnat i en sådan situation där jag sett eller hört dem. Men nu när jag var på Börjes Cup i Tingsryd så fick jag se det ena och det andra. Det ena värre än det andra. Det hela började med att på framhoppningen så var det ponnymammorna som bestämde över sina "ungar". Jag rider ju ändå D-ponny och då är vi som rider runt 16 iaf? Och varför ska då mammorna stå vid sidan av staketet och bestämma exakt vad man ska göra? Har inte vi någon koll på när vi ska trava, sakta av, börja hoppa och så vidare? Sånt här tycker jag är patetiskt och om min mamma hade hållt på sådär så hade jag skämts ihjäl. Att ha någon som står och säger " Elin sakta av, skritta lite, ta oxern en gång, galoppera, sitt om mer med benen osv.." Jag hade blivit fullständigt galen och sur för jag kan min häst, jag är 17 år ändå. Jag förstår om detta förekommer på lokalnivå då man antagligen inte är så gammal och behöver hjälp av mamma med ridingen men varför håller de på på en så pass hög nivå som regionalt för?

Det avr en kille som var med och hoppade L:B och L:A. Han red jättefint och hade koll på läget men ändå står hans mamma vid sidan av och ropar " BEEEN DAVID, FRAMÅT FRAMÅT, BEEN, SITT OM SITT OM!" (vi säger att han hette David) Vad är det för mening med detta? Hallå, ahn rider L:A och har nog koll på läget? Tror mamman att han rider bättre när hon står där och tar upp hans koncentration genom att skrika? Jag skulle bli jättestörd om mamma skulle stå och hålla på att skrika vad jag ska göra bättre. Men det är väl det när det handlar om pengar tyvärr. Om man kom placerad på Börjes så fick man väldigt mycket pengar på Börjes tingsryd, kan detta ha spelat roll?

Och bland det värsta som finns är när ponnymammor lägger sig i andras bloggar och skriver massa anonyma kommentarer. Dem är väl ändå vuxna känner jag. Nu får de ta och ge sig tycker jag. Låt barnen få rida själva och utvecklas själva. Nu säger jag inte att ponnymammorna inte ska stå och stötta sina barn för det är en annan sak. Om mamma står och säger " Kom igen nu Elin" istället så blir jag ännu mer peppad. Förstår ni skillnaden?

En stor fet diss till alla omogna ponnymammor som alltid ska lägga sig i!



Kommentarer
Postat av: Olivia

Klockrent ju !!!

Känner precis samma sak haha, fast jag är ju licksom bara 12 ^^

Men sånna mammor är verkligen jättejobbiga haha :)

Kram <3

2011-07-06 @ 20:27:48
URL: http://ponnyjockey.blogg.se/
Postat av: Lovisa

Superbra åsiktsinlägg! :) ^^

2011-07-06 @ 21:01:17
Postat av: donkan

helt rätt! håller med dig till 110 % <3

2011-07-06 @ 21:14:50
Postat av: Anonym

Dom lägger väl sig i av en anledning, tycker inte du ska dissa alla som lägger sig i för ser man att sin egna dotter/son inte rider som han/hon brukar göra och mammorna vet vad som ska rättas till så är det självklart att dom ska säga det. Men finns dom som bara står och skriker och inte vet ett dugg vad dom pratar om och dom kan man gärna dissa men inte alla. Älskar att min mamma hjälper mig när jag tävlar och inte bara står och kollar. LA är inte speciellt högt och har man en häst som hoppar av egen maskin så betyder inte det att ryttaren är duktig bara för att dom rider LA och det betyder inte att dom inte behöver hjälp :)

2011-07-07 @ 11:13:43

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0