Dagens ridpass

Idag red jag och Padde ett riktigt jobbigt dressyrpass på banan efter sisådär två veckor av bara chillpass. Igår red jag barbacka för att bara få loss honom i sidorna så vi kunde jobba vidare på det idag. Idag red jag med sadel och ett dressyrspö. Red fram honom som vanligt i skritt och när det kändes bra så började jag trava. Övergången till traven kändes superbra och han började genast att lyssna på mig. Efter det att vi travat i båda varven så saktade vi av och började så smått med sidvärtsrörelser. Det är endast här jag använder mitt spö för att förtydliga hjälperna så att han förstår mig bättre och arbetar igenom uppgiften ordentligt istället för att halvmesa igenom den. Det var länge sen vi övade detta så min tanke var att han hade glömt bort lite men inte, han lyssnade fint redan från början.

Travade och gjorde samma sak i båda varven. Även här riktigt fin. När allt kändes bra i båda varven så kände vi lite på galoppen och den var lite jobbig till en början. Padde var studsig och ville bara iväg men när jag började jobba honom på volten så lugnade han ner sig och i slutet blev han jättefin! Travade sedan av i lugnt tempo i låg form på en åttvolt. Sedan skrittade vi av.

Älskar när han är på detta humöret och att vi inte har tappat dressyrdelen trots att vi bara har "lullat" i skogen ohc några lätta pass på banan. Men idag red jag verkligen som jag ska och ja jag är faktiskt stolt över mig själv med, att jag har kommit såhär långt i mitt tänk och ridning. Men han är kanon min Paddington. Glad över att jag har honom :)



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0