Omhoppningar..

Hur ska man egentligen rida en riktigt bra omhoppning? Enligt mig så vill jag först rida en fin grundomgång där allt känns tipp topp för att sedan lägga upp ett lite snabbare tempo i omhoppningen. Det jag har i baktankarna när jag rider en omhoppning är för det första hur underlaget ser ut. Är det halt på banan så väljer jag såklart att rida längre vägar. Hästens hälsa är så mycket viktigare än en placering! För det andra tittar jag hur omhoppningsbanan ser ut. Är det långa sträckor eller är det en där man kan svänga mycket? Det bästa för mig är en blandning utav långa distanser och korta svängar då Padde har en vägvinnande galopp men han kan även vara riktigt duktig på att svänga (om jag är med på noterna).

Om jag kommer till omhoppning så tänker jag alltid "vad har jag att förlora?!" Det får antingen bära eller brista för om man inte satsar så kommer man ingenstans och så är det faktiskt. Missförstå mig inte nu, jag menar absolut inte att man ska flänga runt bara för att få en bättre placering. Det jag menar är att man ska satsa men på ett snyggt och prydligt sätt. Det finns en del ryttare som börjar flaxa med armarna eller banka på i sidorna på hästen för att man har sådan vinnarskalle och detta kan jag tycka är lite ansvarslös då man hellre vill ha en placering än en välbefinnande häst. Hästens hälsa går före allt annat och om inte ryttaren tar hänsyn till vissa saker så kan det sluta illa, riktigt illa. Men det är så individuellt hur man lägger upp en omhoppning då vi alla har hästar som är bra på olika saker. Som Padde, han är riktigt kvick och har en bra galopp medan Minola har en lite kortare galopp men kan vända på en 5 öring.

Så mitt råd till er alla blir : Rid en omhoppning med säkerhet i bakhuvudet. Tänk alltid ett steg före på vad som kan hända. Men våga satsa men gör det snyggt och säkert!


Kommentarer
Postat av: sara

Håller med dig hästens välbefinnande är ju helt klart viktigast och defenitivt viktigare än en placering då en placering kan man få flera gånger och man rider säkert så kan man vinna eftersom det är mindre chans att hästen river ;-) jag sätter alltid mina ponnys först:-)

2011-07-21 @ 13:31:52
URL: http://saraaholgersson.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0