16/3 - markarbete



Hade som sagt markarbete idag som gick ut på lydnad över småhinder.
Röd = Galopp
Gul = Trav
Blå = Skritt

så såg några utav övningarna ut och den var verkligen jättebra för mig och Padde. Han lyssnade jättefint på min skänkel och min hand. Höll en ganska passiv hand och jobbade mer med benen (så är helt slut nu). De där hindrerna (stavning) var 60 cm, de ska inte vara högre än så! Jag valde att ha 60 cm bara för att Padde ska ändå hoppa upp sig på något så han inte bara springer iväg för mig vilket han inte gjorde idag! Han var faktiskt finare än på länge och skötte sig jättebra! Mellan hinderna så har jag gjort en ruta och inne i den är tanken att man ska göra halt eller sakta av till skritt ett par steg för att sedan göra nästa anridning. Detta bör tränas om man har en häst som gärna vill tagga till och dra iväg lite för mycket som Paddington. Padde har svårt för linjer för då blir han stressad och vill alldeles för mycket och då är detta en kanonträning. Dock fick jag han aldrig ner i skritt mellan hindrerna och jag ville inte pressa honom till det då heller då det är första gången vi gör övningen. Men jag fick ner han i trav två eller tre gånger, annars kom han fint tillbaka i galoppen. Lyssnade verkligen jättebra, precis som igår, åhhh vad jag hoppas att detta håller sig tills på söndag! :) Ska bara försöka lossa honom i högersidan då han fortfarande är stel i de varvet.

Här kommer en liten filmsnutt från idag när vi hoppar hindrerna, ser dock mycket mörkare ut på filmen än vad det var annars skulle jag aldrig utsätta oss för detta :)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0