Hästar är djur och inte tävlingsmaskiner!

Tänk dig att du står på en tävlingsplats. Ryttare efter ryttare har ridit och fått en bra och snabb omhoppning och så kommer sista ryttaren in och har sådan press på att vinna. Ryttaren lägger upp ett bra och jämt tempo och hästen hoppar tills hinder nummer 5 då den stannar och besvikelsen är så stor hos ryttaren så den tar spöet och slår hästen ett par gånger på rumpan..

Detta var ett fall som jag bara hittade på men som jag har sett hur mycket som helst utav på tävlingar. Jag tycker det är helt absurt att man ska slå hästen för att den gjorde fel eller ja i 9 av 10 fall så är det ryttaren som gör fel men ändå så går besvikelsen ut över hästen/ponnyn, hur fel är inte det? Jag mår riktigt illa när jag tänker på detta.
För hästar är djur och inga tävlingsmaskiner som man bara sitter upp på och tror att man kan göra som man vill på.

Tyvärr så finns det sådana "hästfolk" vart man än är någonstans där tanken om en andra plats inte finns. Går man in och får en 4 felare så är det helt plötsligt hästens fel och man borde få en ny ponny. Då tycker jag att man ska tänka om. Tänk hur mycket din häst/ponny ställer upp på dig egentligen?! Först ska den stå inne och stå stilla för att man ska knoppa hästen och sen ska den vara inne hela natten. Sen ska den stå i en transport lydigt och fint tills man kommer fram. Sen ska den värmas upp och hoppa fram för att sedan ställa upp på sin ryttare i själva tävlingen. Detta är det då inte många som tänker på då de är alldeles för upptagna av sig själva och sådana hästmänniskor borde då verkligen inte ha någon häst.

Det är inte okej att tippa en häst heller. Med det menas det att man lägger till spöet vid varje hinder och på transportsträckorna. Sådant tycker jag att domarna borde titta mer på för tyvärr så är det fler och fler som gör detta. Sist jag var på udden så kom det in en tjej (som jag tycker rider väldigt aggressivt och väldigt taskig mot hästen) och när hon fick startsignal så daskar hon till hästen 3 gånger på rumpan , INNAN STARTEN OCH HON FICK INTE VARNING! och dessutom så tippar hon hästen hela tiden runt banan, tyvärr gick hon in och vann, det förtjänade hon verkligen INTE. Sen när en klubbkompis till mig hoppade så stannade hästen en gång och då gjorde inte hon något utan bara vände på igen men även då stannade hästen och då la hon till spöet EN gång på rumpan och DÅ säger domaren till?! SHAPEUP alla domare säger jag bara!

Tänk på hur mycket din häst gör för dig, den lever efter dina villkor och gör precis som du ber den att göra. Den är född och uppväxt med dina villkor och vad du vill få ut utav den. Det är inte hästarna som bestämmer om de ska bli hopphästar eller dressyrhästar utan det är vad du som ryttare vill göra!


Älska din häst för den som den är och straffa den inte i onödan, det vinner ingen på!


Kommentarer
Postat av: Michelle

Riktigt bra skrivet Elin!!:D

Helt rätt<33

2011-03-03 @ 23:06:14
URL: http://ponnybrudarnaa.blogg.se/
Postat av: lisa

bra skrivet, och jag hålller helt och hållet med dig!

det är skrämmande hur vissa uppför sig mot sina hästar på tävlingsbanorna ...

2011-04-02 @ 18:59:50

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0