Hur gör jag?

...när jag lägger upp ett ridpass?

Innan en dressyr/markarbete träning!
Till en början skrittar jag på halvlånga tyglar på Paddington då han annars vill springa iväg när man tar tyglarna lite senare så detta är en bra lösning på det problemet som vi hade. Jag skrittar i ungefär 20 minuter då jag tycker att det är viktigt att mjuka upp hästen innan man börjar trava/galoppera. Jag börjar med att ställa hästen inåt och utåt med huvudet så att hästen lossnar i sidorna så att jag kan börja jobba dem. Jag börjar oftast att rida på en volt men var noga med att inte hästen skjuter in rumpan och bara böjer på nacken, hela kroppen ska vara med i rörelsen.

Sedan går jag över till arbetstrav och börjar jobba form och balans i hästen. Håll en låg och stabil hand och flytta hästen runt skänkeln för att få den lösgjord. Växla tempot mellantrav-arbetstrav-kort trav-lång trav och gör detta några upprepade gånger. Gör även några övergångar till skritt för att se om hästen lyssnar på dina hjälper.

Fatta galopp antingen från skritt eller trav eller både och. Hästen ska lyssna på skänkeln och gå framåt. Gå gärna in på en volt och arbeta därifrån med ställning och böjning men även rakriktning. När hästen går bra med en bra bjudning framåt och blir stadig så kan det lätt bli att hästen börjar hänga lite i handen men försök att bara sitta till och rida med sätet i galoppen. Försök att hitta en rytm och en jämn och fin galopp som du sedan utgår ifrån när du till exempel ska göra förvänd galopp. När du gör förvänd galopp så ska hästen ha en bärig galopp och vara i balans. Detta ställer krav på ryttaren då ryttaren måste vara i bra balans för att tanken med förvänd galopp är att hästen inte ska byta galopp och då krävs det balans både hos häst och ryttare. En annan bra övning är att rida på en åttvolt och byt galopp för då lossnar hästen riktigt mycket i båda sidorna. Om inte hästen kan byta galopp helt rent så rid in på bågen och sakta av till trav två eller tre steg och sen gör en ny fattning för till sist så kommer hästen att förstå att "aha" det är så man ska göra.

Sedan brukar jag sakta av och pusta liten stund sedan travar jag väldigt länge för att det är Paddes sämsta gångart eller snarare sagt det var hans sämsta gångart för nu är den lika bra som de andra och den har blivit det ioch med det att vi har tränat, tränat och tränat. Det finns ingen genväg till framgång!
Sedan brukar jag skritta av eller om jag rider ett långt pass så brukar jag fortsätta lite med galoppen. Jag skrittar av länge och väl i båda varven på först kort tygel och sedan länger jag den helt så att han får tänja ut på steget.






Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0