Hur gör jag? del 2

Eftersom det inlägget om hur jag gör på tävling så tänkte jag skriva hur jag gör dagen innan tävling.

Jag brukar oftast vilja gå ut lite senare på eftermiddagen och fixa i ordning alla grejer för att om jag tar in Padde och borstar och rider vid ca 1 så kan han inte stå inne från klockan 1 och om jag släpper ut honom så blir han skitig igen så då måste man göra om borstningen och det är bara ett extra jobb. Det första jag gör är såklart att fixa iordning boxen väldigt noga, lägger in mycket spån så att han inte ska få några onödiga kissfläckar för det är aldrig kul. Sedan tar jag in honom och borstar och gosar med honom och sedan rider jag då såklart.

När jag rider honom dagen innan tävling så rider jag mycket lösgörande på banan så som skänkelvikning, ställa inåt och utåt, rida på rakt spår, rida på böjt spår, tempoväxlingar, kolla broms och förvänd galopp. Inte så jättekrävande pass utan mer ett "kontrollerat" pass så jag vet vart jag har honom dagen innan. När jag ridit färdigt så tar jag in honom och så borstar jag av honom och om det är på sommaren så duschar jag honom annars så brukar jag bara ta det värsta + benen. När det är färdigt så brukar jag sätta på honom fleecetäcke och ställer honom i gången för att knoppa.

Hur jag knoppar och vad jag tänker på + lite tips kommer i ett enskilt inlägg någon gång framöver då jag även kan med hjälp utav bilder visa er steg för steg hur jag gör.



När Paddington är färdig så brukar jag fixa med mig själv och utrustningen. Först så rengör jag lädret med en tvål och sedan så tar jag läderbalsam på. Sen börjar jag att packa ner allt i en stor kasse och sen kollar jag även så att jag har nummerlapp + pass. Sedan fixar jag lite småplock så som fixa höpåsen och transportgrimskaftet. Kollar även så att transporten är okey. Jag försöker även att packa in så mycket som möjligt dagen innan tävlingen med då det är skönt att kunna sova ut lite längre dagen efter.

När jag är färdig i stallet och allt praktiskt är färdigt så går jag in och kikar lite på datorn. Då kollar jag startlista och på hoppfilmer på mig och Padde där nästan allt stämmer. Så ser jag framför mig hur fin runda vi kommer att göra och hur ärevarvet ser ut. Detta är bara för att få upp mitt självförtroende så jag vågar rida på och hitta ett bra go i honom. Bra mentalt vill jag lova! Och vet ni en liten hemlis om mig? Jag drömmer 9 av 10 gånger på tävlingen natten innan, varför vet jag inte men det brukar vara så, lite smågulligt, haha!

I lördags (dagen innan Nybro) så var jag ute från klockan halv 4 till klockan halv 11 på kvällen alltså 7 timmar och det kändes i kroppen riktigt ordentligt när jag kom in men är man inte bäst så kan man ju alltid vara finast? :)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0