Hur gör jag?

Jag tänkte förklara lite vad jag gör på tävlingsplatsen från när jag kommer tills jag åker, hoppas detta är lite intressant i allafall ;)

På morgonen så går jag upp och ut till stallet. Börjar med att borsta av hästen och sedan lägger jag på ett fleecetäcke (bara på vinterhalvåret). Sedan packar jag iordning mina saker så som väst, hjälm, stövlar, sadel, träns, martingal och täcken. Sedan brukar jag ta på transportskydden och lasta honom.

När vi är framme så brukar jag öppna dörren fram till transporten så att Padde får luft och ventilation inne i transporten. Sedan tar jag fram passet och så går jag och mamma till seketariatet och anmäler oss. Sedan möter vi upp bätteropparna (för oftast så är vi inte själva på tävlingen utan fler från klubben) så sitter jag där en stund och tittar på hopptävlingen.

Sedan går jag och mamma banan tillsammans. När jag går banan så är jag noga och går den så många gånger jag kan för att få till alla detaljer som man måste tänka på. Första gången jag går banan så går jag bara för att se hur den är och komma ihåg den. Sen går jag den en andra gång och då är jag mer noga och detaljerad, då kollar jag avstånd och hur hinderna står för Paddington taggar till på allt han ser och när han väl laddar för ett hinder så kan det lätt bli att han tar fel hinder så det är en sak som jag måste kolla! Sedan går jag igenom svängarna och transportsträckorna. När jag är färdig med detta så om jag hinner så går jag en runda till för att jag ska komma ihåg den.

Efter det att jag har gått banan så tittar jag på startlistan och om jag startar långt ner så går jag bara och kollar så att Paddington har det bra i transporten så går jag in och tittar på tävlingen en stund innan vi ska ta ut Padde. En sak som jag måste göra är att se någon annan rida banan innan jag ska hoppa den för då kan jag lätt se hur svängarna är osv..

Sen när det är sisådär 25 (=50 min) starter tills jag ska starta så går vi ut och lastar ut Paddington och tar på honom alla saker och jag klär om till tävlingskläderna. Sedan hoppar jag upp och skrittar fram på framridningen.

På framridningen så brukar jag vanligtvis bara skritta men kan hända att jag travar fram väldigt länge där ute med, det beror sig helt på hur Paddington känns. Om han är riktigt känslig och spänd så försöker jag att trava honom ganska mycket för att just släppa spänningarna. Jag rider ungefär ett dressyrprogram fast utan galopp på framridningen men ibland även bara skritt.

På framhoppningen så brukar jag skritta även här en bra stund sen travar jag igång ca 5 minuter innan jag börjar att hoppa det lilla krysset i trav. Jag tar det några gånger från båda håll sedan lägger jag in galopp och tar det från båda håll igen. Sedan skrittar jag en stund för att inte få han sådär stressad som han lätt blir när det är mycket omkring honom. När det är ungefär 2 kvar tills det är min tur så tar jag räcket 2 gånger och oxern 2 gånger , sedan går jag till insläppet och kollar banan och ryttaren innan mig.

På banan så visar jag lite hinder och tar det lugnt innan jag får startsignal, då börjar jag så smått korta tyglarna och få igång galoppen innan jag rider igenom starten.

Efter banan så går jag ut och skrittar honom ett tag vid transporterna och sedan lastar vi honom, ger han mat och klappar om honom. Om det inte är ärevarv såklart för då väntar jag utanför ;)

Sedan går jag och sätter mig på läktaren och äter och analyserar första klassen, bra respektive dåliga saker.
Sedan går jag banan igen inför andra klassen och sen gör jag likadant som jag beskrev till klassen tidigare.
Dock så tar jag ut Padde lite senare när det är typ 15 starter till då han redan är uppvärmd och har sakerna på sig. Annars ser det likadant ut.

Efter klassen så lastar vi honom och åker hem förhoppningsvis med bra resultat ;)

I bilen hem sitter jag och mamma och analyserar tävlingen så jag vet vad jag behöver träna på osv ...

såhär ser min tävlingsdag ut för det mesta, undrar ni något om varför jag gör vissa saker så är det bara att fråga, det vet ni :)


Förr förra tävlingen i Nybro :)

Kommentarer
Postat av: Sofie

Intressant och kul inlägg, alltid intressant att veta hur andra gör.:)

2011-03-16 @ 10:13:21
URL: http://HectorRebell.bloggplatsen.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0