Barbacka ridning, bra/dåligt?


När jag var liten förknippade jag barbacka med flängridning, ingen aning varför men så var det. I nuläget vet jag att det inte är så eller det beror sig på hur man lägger upp det. Innan var jag emot det men nu är jag för det. Jag rider barbacka 2 gånger i veckan ungefär och varför jag gör det är mycket enkelt.

När man rider barbacka så ställs balansen på prov och man tränar även upp den. Man måste rida mer med benen för att hålla sig kvar och när man sedan går över till att rida med sadel så får man (iaf jag) en bättre och stabilare sits. Det är även skönt för hästen att någon/några dagar i veckan vara utan sadeln för det är ändå som ett tryck på ryggen mer eller mindre. Det en ryttare söker är en stabil och lugn hand med bra balans så man inte stör hästen. Desto mer säte man rider med desto bättre. Det man gör på träning följer även med på tävling.

Jag rekommenderar att någon gång i veckan rida barbacka. Antingen att man rider på banan eller att man rider ut. När man rider ut barbacka så är det för att bara ha kul ihop och inte ha några som helst krav.




Kommentarer
Postat av: donkan

jag håller med dig! :)

2011-05-07 @ 13:55:14
URL: http://onlydomi.blogg.se/
Postat av: Olivia

Jag rider barbacka ibland, men max 1 gång/vecka. Det är kul :) , men till skillnad från att rida med en sadel(som har ryggrads frihet) så belastas ryggraden när man rider barbacka, även om man rider hästen "rätt". Därför försöker jag begränsa barbacka ridningen.

2011-05-07 @ 15:55:43
URL: http://hoppryttaren.devote.se
Postat av: Karro

Jag rider allt som oftast barbacka på "min" lille krake plus att jag gärna rider barbacka på andra hästar jag rider också. Har gjort det sedan i somras och jag har aldrig någonsin ridit så bra som jag gör nu, röven och mellandelen är en del som sitter precis där den ska, och resten av kroppen är flera andra delar som jag kan röra precis hur jag vill utan att den ena påverkar den andra negativt! :)



Har fått den sitsen och inverkan jag alltid önskat mig, sen finns det helt klart sånt som kan och ska förbättras men det finns det ju alltid! Jag både dressyrar, rider ut och hoppar barbacka, ramlar av mer sällan utan sadel än med, och då spränger jag fram i skogen i full galopp och hoppar övningar och banor på 90-1 meter utan problem barbacka.



Jag tror inte det påverkar hästen negativt heller, han har aldrig gått så bra som nu och ryggvärken han haft innan - gone! :)

Sen har jag iofs sadel också som jag rider med, ska nog just köpa en ny så då blir det väl mer sadel-ridning igen, men jag dumpar aldrig barbackaridningen :D

2011-05-13 @ 11:19:51
URL: http://karrol.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0