Dagens markarbete

Idag tog jag tummen ur och byggde upp en studs och la ut en cavaletti. Har tänkt göra detta länge men eftersom han har varit så fin i dressyren så har jag bara velat rida det. Men idag blev det ändring och markarbete stod på schemat. Red fram länge och väl i alla gångarter och han var som vanligt riktigt fin. Sedan "hoppade" jag studsen ca 6 gånger för jag ska ju hoppträna i morgon, detta var bara tänkt som en spänst markarbetsövning. Han skötte det mycket bra faktiskt. I en studs för d-ponny så ska avståndet emellan ligga på 3m ungefär. Jag kortade en aning för Padde skulle hoppa upp sig ordentligt. Hindrerna låg på 65cm, alltså lite högre än vad man brukar ha i en studs och det är bara för att han ska ta i, annars springer han bara igenom den.

Här ser ni hur det såg ut!

Rekommenderar denna övningen till alla hoppryttare som vill öva spänst. Jag gör detta för att när Padde kommer lite fel på hinder så har han svårt att hoppa av därifrån och gilla läget. Detta måste han kunna göra för att jag inte alltid lägger honom 100% rätt på hinder. Så detta är nyttigt för styrka och spänsten!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0