Livsfarligt

En sak som jag diskuterade med en klasskompis igår var att varför måste inte dressyrryttarna ha varken hjälm eller väst när vi hoppryttare måste ha det? Visst att det kanske sker mer olyckor på hopptävlingar än vad det gör på dressyrtävlingar men tänk om det skulle hända någonting? Tänk om hästen helt plötsligt blir rädd för något, någon plast eller paraply eller ja vad som helst och flyger upp i luften utan att man som ryttare är med på det. Då är det minst lika farligt som att an hoppryttare skulle ramla av.

Enligt mig är väst och hjälm obligatoriskt! När jag är ute på tävlingar (hopptävlingar)och ser de som är över 18 år och rider ungponnys utan väst så är min första tanke : så oansvarigt! Vilken förebild är man om man rider utan väst?
Ute på lokaltävling finns det ryttare från 8 år och uppåt och de tar in alla intryck de får. Om de då får se en ryttare rida utan väst, vad tror ni inte att de börjar göra då? Jo de tar av sig västen som är ett livsviktigt skydd som kan rädda liv. Såklart har de de på tävlingarna men hemma tar de av sig dem...

Bara för att man är 18 år så betyder inte det att "jag kommer inte ramla av för nu är jag 18 år och myndig" men detta symboliserar det verkligen fel och skickar fel signaler till de yngre. Varför ska barn på 8år och upp till 18 år ha väst för när vi kanske bara tävlar upp till 1m när elite ryttarna tävlar 160cm utan väst? Det är nästan farligare för dem dels för att de sitter på en större häst och har längre ner till backen och dels för att det är fler bommar i hindrerna vilket gör att man kan få fler över sig osv..

Jag kommer så väl ihåg när jag var liten och gick på ridskola. Vilken respekt jag hade för de som var ute och tävlade, de som hade fina hästar och utrustningar. Jag ville vara som dem, prata som dem och jag tyckte till och med att jag var cool som vågade hälsa på dem, haha! Så är det för de små ryttarna nu också och jag försöker att vara en bra förebild. Visst rider jag inte alltid med väst men jag gör det inte så att andra ser det... Dock är jag rädd om mig själv och använder västen nästan jämt. Någon enstaka gång har jag inte den men då rider men det är bara för att jag har ont i ryggen och om jag vet med mig att jag ska rida länge så har jag inte den på mig. Men det är inte okej att rida utan väst!

Så jag vädjar till er alla för eran egna skull. Var ett bra föredöme för andra. Använd väst och rädda liv!



Kommentarer
Postat av: Sofie

Jag förstår dig precis, hjälm borde vara ett krav, även inom dressyr, western, voltige, ja alla grenar där den nu inte används! Men mskador kan inte ens en väst skydda emot. Läste i häst och ryttare idag att dom flesta inte ens är testade för avtrillningar! Vad ska dom då skydda emot, endast trampningar? Tex min nackskada, som jag fick i samband med en avtrillning, hade inte en väst skyddat, första gången jag fick skadan fast lindrigare hade jag tillochmed väst.

Anledningen till att jag inte rider med väst själv är för att jag får svårt att andas, har testat fler västar men det går helt enkelt inte. Men jag tycker att ryttare på internationell nivå verkligen borde ha väst, det är ju inga små hinder eller lugna hästar direkt!

Bra inlägg!!

2011-05-06 @ 14:00:10
URL: http://hectorrebell.bloggplatsen.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0