Hoppträning 30/8-12

Från katastrof till kanonbra - beskriver nog kvällen jättebra. När jag kom hem idag var tanken att jag egentligen skulle rida Toi men eftersom jag fick en plötslig huvudvärk på vägen hem så blev det att vila då jag ville genomföra hoppträningen ikväll med Paddington. Allt började med att mina underbara stövlar gick sönder i dragkedjan innan jag skulle sitta upp och rida iväg. Så det var bara att gå in och byta till ridskor som jag förövrigt inte tycker om att rida i men fanns inget annat att göra åt saken.
 
Väl uppe så red jag fram honom, skrittade upp vilket tar en kvart så han var mjuk när jag skulle börja arbetet. Idag gjorde jag en förändring på honom genom att ta bort martingalen eftersom jag på tävlingen upplevde det som att han drog ner huvudet och blev enormt stark vilket ledde till att jag inte kunde göra så mycket - därför jag ville testa något nytt för att hitta en lösing. Det blev en stor skillnad måste jag säga! Ska värva lite med och utan den ett tag framöver så han inte vänjer sig vid att alltid ha den eller att aldrig ha den.
 
Idag var det markarbete på schemat, riktigt kul faktiskt där man som ryttare inte kunde slappna av alls utan det var mycket att tänka på hela tiden. Det var hinder på en serpentinbåge där det gällde att få hästen liksidig och smidig, samt få den att byta galopp. Detta fungerade ovanligt bra på Paddington idag, blev inte jättestark och sprang ifrån mig utan väntade på min signal. Dock så blev han lite överladdad och bytte galopp med bocksprång, väldigt högt vissa gånger men det fungerade ändå bra. Sen studsade vi lite, körde konditionsintervaller så i slutet var Padde svettig från öronen och ner till hovarna, haha.
 
I slutet hoppade vi oxrarna som stod diagonalerna. Först tog vi de långa svängarna och hoppade som en 8:a liksom och sedan vände vi lite tuffare in på dem. De låg mellan 95-100 cm höga och det rullade vi över väldigt bra måste jag säga. Utan martingalen kunde jag faktiskt sätta tillbaka honom mer och få honom på mina distanser. Kom rätt på alla hinder idag, kändes skitbra rent utsagt! :)
 
Mamma filmade bara lite i början, men den filmen kommer i morgon på morgonen när jag är i skolan då internetet går i racerfart där, hehe.
 
Okej... mobba mig inte för min otroligt failade förklaring till bild nu, ska förklara. Den röda linjen är de övningen över serpentinbågen och den orangea linjen är vägen från oxer-oxer. Följer ni bara linjerna från start så ser ni hur övningen såg ut.
 
Jag är så himla NÖJD med Paddisen idag! :D
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0