Ridningen ska vara KUL

En sak jag verkligen har lagt märke till under alla mina år på tävlingsplatser är att många enbart är på tävling för att just tävla. Ordet tävling tar vi på alltför stort allvar, enligt mitt tycke. Det känns som vi på något sätt tar ordet tävling på fel sätt, vi förvränger det och får det att låta fel. Anledningen till att ordet tävling låter fel i dagens konstiga samhälle är inte vi barn eller ungdomar utan de vuxnas fel i många fall. Bara på de tävlingar jag varit på så har jag sett flera exemplar där föräldrarna/föräldren sätter press på sina barn och om det då blir pannkaka så får dessa stackars ungar skäll och blir då ledsna/besvikna på sig själva. Men hallå? Hur var det nu med det här... ni vet... att ha KUL?
 
Det spelar ingen roll vart man än är i vårt avlånga land för alltid ska det finnas några människor som ska lämna spydiga kommentarer eller vara allmänt dryga. Människor som är så inskränkta och som går bananas över att man vågar ta några kliv utanför ramen så att säga. Idag hade vi en hemmatävling på lokal nivå där allsvenskan div 2 var inblandat. Jag tycker riktigt synd om dessa stackars B-ponnyryttare (de unga tjejerna alltså) som har sån enorm press på sig just för att de rider i lag. De som klarar av den pressen man har att nolla ger jag en stor eloge till, en riktig klapp på axeln ska de ha! Jag beundrar er jättemycket!  Men nu kommer vi till det som fick mig att skriva detta åsiktsinlägg...
 
Jag stod på banan eftersom jag var funktionär, stod precis vid hinder nummer 1 och in på banan kommer en liten ryttare som kämpar och sliter för att ens få fram ponnyn i galopp. Hon fick ett stopp på första hindret och sen vände hon och skulle komma på det en gång till - men då stannade ponnyn 10 meter innan och totalvägrade att röra sig framåt. Man riktigt såg hur ledsen den här flickan blev, tårarna började rinna och hon var nära på att ge upp. Då agerade jag faktiskt, trots att man kanske egentligen inte får göra det men jag tog så illa vid mig av att se den här 9/10/11 åriga tjej så ledsen. Så jag gick fram till ponnyn, tog tag i tygeln och började springa med den fram till första hindret så den kom igång. Trots detta så stannade den ut sig på det hindret men då sa jag till denna för mig okända människa att hon skulle testa ta det en gång till innan hon gick ut. Då tog jag tag i tygeln och sprang med ända fram till hindret och då hoppade den. Den här flickan var GLAD när hon lämnade banan och tackade mycket för hjälpen, hon var verkligen tacksam över att ha kommit över första hindret. Efter detta fick jag höra suckande överallt på läktaren, många som blickade mig efteråt eftersom de då ansåg att det jag gjorde var fel för man får ju inte hjälpa till? Det skulle ju vara fusk liksom?
 
Tycker det är helt sjukt hur människor tänker egentligen alltså, blir nästan mörkrädd. Hon hade liksom redan stannat en gång och när man rider i lag spelar det ingen större roll om man får 4/12/16 fel eftersom det endast är 0:or som går vidare. Så varför var det fel av mig att hjälpa henne om man nu tänker efter? Är det inte bättre att den här tjejen får känna att det är KUL att tävla och få en rolig syn på tävling istället för att strunta i att hjälpa så hon kanske inte har lust att tävla mer? Jag själv åker enbart ut på tävlingar för att det är KUL numera, innan var jag också en sån där tävlingsmänniska som ville vinna till vilket pris som helst. Skönt att jag nu har växt ifrån det stadiet och blivit mer mogen i mitt tänk. En sak ska jag säga er och det är att det är fruktansvärt skönt att slippa ha massa förväntningar och press på sig inne på banan, bara släpp allt omkring dig och ha kul istället. Det är så mycket lättare och så mycket roligare.

När ni blir äldre och ska visa era barn er ponnytid. Vad är det första ni tar fram och visar då, rosetterna/priserna eller bilder på er själva tillsammans med er ponny?
←VS→
 
För mig är säger det sig självt att man tar fram mysiga kort och berättar om hur den hästen var till sättet och allt man gått igenom tillsammans. Men varför finns det då en sån sjuk prishets, prestationsångest och storhetsvansinne? Jo för alla vill vi bli bekräftade, vi vill känna att andra ska tycka att vi är så himla bra jämt. Vinner man SM, får man mer bekräftelse och man "stiger i värde" än om man "bara" rider på lokal nivå.  Det är sällan jag ser en avslappnad människa som bara åker på tävling för att ha KUL och det är rent utav förjävligt. Förstår mig inte på människor som stirrar sig blinda på resultatet på pappret, bränn upp pappret för tusan - det resultatet kommer du ändå glömt om hundra år men känslan kommer alltid att finnas kvar inom dig.Jag säger inte att det är fel på att satsa/komma på placering men gör det då med glädje.
 
Släpp resultaten, släng de åt skogen och fokusera bara på en sak, HA KUL!!
Du är minst lika duktig som alla andra, tro på dig själv och gör din sak.
Det här kommer jag alltid att stå upp för, för ridning/tävling ska vara KUL
 
 
Jag älskar min häst för den han är, inte för det han presterar och det hoppas jag att ni där ute också gör med era hästar!

Kommentarer
Postat av: josefine

kolla linn olssons blogg :D<3

Svar: Hihi jag har sett det! :D <3blev lite fundersam till varför statistiken helt plötsligt slog i taket, haha!
Såg att du också hamnade där Josefine och har läst ditt inlägg med. Tänkte skriva några rader till dig för jag har varit i samma sits som dig, i 4 års tid.

Jag tävlade och kämpade med min ponny Minola i 4 års tid. Hemma hoppade vi MSV banor, utan några som helst problem. Hon älskar att hoppa men när man kommer ut på tävlingar så dör hon. Då spelar det ingen roll om det är 50 cm eller 120 cm för hon bara lägger av hur mycket jag än sitter och kämpar. Hon kunde till och med stanna 10 meter innan hindret och vägra gå framåt hur mycket jag än bankade fram henne. Det gick bara inte för oss...

Allt du skriver om Fantasia kan jag verkligen relatera till Minola för de verkar så lika i sättet och jag förstår din besvikelse så otroligt mycket. Man känner sig liksom så hjälplös där uppe på ryggen. Du är en duktig ryttare Josefine och jag beundrar dig som inte ger upp!! Precis som Linn skriver, du får inte ge upp utan fortsätt att kämpa så kommer det förr eller senare att släppa! Glöm inte att ha KUL längs vägen, släpp alla förväntningar och åk ut bara för att ha KUL nu den sista tiden ni har ihop! Lycka till! Stor kram från mig till dig! <3
Elin Ljunggren

2012-08-27 @ 20:46:04
URL: http://fantasias.blogg.se/
Postat av: Matilda

Fantastiskt bra inlägg! Massor av cred till dig för ett så bra agerande i denna situation och för ditt mogna synsätt. Imponerande. Fortsätt att vara den DU är

Svar: Tack så mycket för din kommentar, det värmer att höra! Tro mig, jag kommer alltid fortsätta vara mig själv - vad alla andra än säger.
Kram
Elin Ljunggren

2012-08-27 @ 20:53:13
URL: http://www.halvblodsryttare.blogg.se
Postat av: Annie

Håller med! Har inte tänkt på det innan men ska tänka på det!TACK:)

2012-08-27 @ 21:01:33
Postat av: josefine

SV; Gud, fick också en liten chock.

Lite skönt att höra att andra känner/känt samma, även om det är synd. Men jag ska kämpa, även om jag får tänka ut en annan plan.. <3

Svar: Du är absolut inte ensam om att ha det såhär Josefine! Det viktigaste är att man känner att det är kul att tävla, oavsett vilken höjd det är. Kämpa på och lycka till! <3
Elin Ljunggren

2012-08-27 @ 21:13:00
URL: http://fantasias.blogg.se/
Postat av: Linda

Det tycker jag var väldigt bra och modigt gjort av dig, stå på dig!! En eloge till dig.

Svar: Tack så jättemycket! :)Kram
Elin Ljunggren

2012-08-27 @ 21:14:16
URL: http://www.mittangsull.blogg.se
Postat av: Emelie

Underbart skrivet :)

Svar: Tack så mycket! :)
Elin Ljunggren

2012-08-27 @ 21:20:05
URL: http://JEdressage.blogg.se
Postat av: Lovisa

Jag satt och kollade när du hjälpte tjejen och det va så otroligt bra gjort! Man såg verkligen hur glad hon blev när hon väl kom över hindret :)

Svar: Härligt att det uppskattades! :)
Elin Ljunggren

2012-08-27 @ 21:23:37
Postat av: Ance

Bra inlägg! Tävlar för att det är kul, även om det känns surt att det inte alltid går bra, att vi bara placerat oss en gång och att jag ibland vill gråta av besvikelse för att vi inte nollade den här gången heller, så känner jag mig nästan alltid nöjd när jag hunnit fundera över resultatet ett tag. Och de gångerna det går bra... GLAD TJEJ!

Svar: Klockren kommentar! Visst kan man bli besviken många gånger men det gäller att se förbi det och komma ihåg det roliga i att tävla för det blir så mycket roligare och man känner sig otroligt mycket lättare! Skönt att höra att det finns humana tävlingsmänniskor där ute!
Kram
Elin Ljunggren

2012-08-27 @ 22:04:43
URL: http://handandhoof.blogg.se/
Postat av: Malin

åh så himla BRA inlägg! snacka om att du påminde om något man alldeles för ofta glömmer. det märks att du är en snäll människa som tänker! jag ska alltid ha detta inlägg i bakhuvudet trots att jag själv inte har någon häst att tävla med. :)

Svar: Tack så jättemycket för din positiva kommentar! Visst är det så att man ofta glömmer att släppa alla förväntningar och bara ha kul :)
Kramis
Elin Ljunggren

2012-08-27 @ 22:07:10
URL: http://maliningrid.blogg.se
Postat av: Chrissie P

SÅ jävla bra skrivet! Ungefär precis vad jag skrev om alldeles nyligen, haha komiskt! Jag håller med till 100000% och jag är en av dem så åker för att det är just roligt!

Svar: Tack så jättemycket! Jättebra att andra också skriver om detta, så fler får en tankeställare! Härligt att du åker ut med målet att ha roligt :) Kram
Elin Ljunggren

2012-08-27 @ 22:10:44
URL: http://chrissiep.blogg.se/
Postat av: P

Jättebra inlägg! :)

Svar: Tack så mycket!
Elin Ljunggren

2012-08-27 @ 22:13:53
Postat av: Mikaela

Jätte bra skrivet! Tycker att du gjorde helt rätt i att hjälpa den lilla tjejen. Det finns allt för mycket folk som gör verkligen allt för bekräftelse. Väldigt tragiskt egentligen att folk ska hålla på som de många gånger gör istället för att njuta av livet och ha kul! Vad spelar det egentligen för roll vad andra tycker och hur mycket man är värd enligt dem. I slutändan är det ditt liv det handlar om och vem vill leva ett liv som bara handlar om att
prestera, och att duga för andra. Det är ju ens eget liv så man borde njuta av det och ha kul istället!

Svar: Tack så mycket för din klockrena kommentar!! Det är alltför många som bara tänker på reglerna, själva tävlingen och rosetterna, tyvärr.
Precis som du säger, det är bättre att ha kul istället! :)
Kram
Elin Ljunggren

2012-08-27 @ 23:30:51
URL: http://timbaro.devote.se
Postat av: Fia

Gud vilket bra inlägg. Jag tycker du gjorde helt rätt med den lilla tjejen och jag misstänker att hon kommer ta med sig det i livet och vara tacksam för att du gjorde som du gjorde.

Jag har oxå varit en tävlingsmänniska förut som jagade förstaplatserna på min ponny, så småningom ändrade jag mitt tänk. Precis som du säger , det ska vara roligt att tävla. I dag har jag en kallblodstravare som jag utbildat själv och vi tävlar på lokal nivå.....men vi tävlar enbart för att jag tycker att det är roligt. Jag jagar inga placeringar längre utan jag är överlycklig bara hon hoppar banan på ett bra sätt. Ditt inlägg var grymt bra och man önskar det fanns fler av dig på ALLA tävlingar.

Svar: Tack så mycket för din kommentar!Vilket härligt tänk du har, fortsätt i den stilen med målet att bara ha roligt för det vinner du mycket på samt att du blir mycket gladare! :)
Kram
Elin Ljunggren

2012-08-28 @ 08:11:52
URL: http://iminegnalillabubbla.blogg.se
Postat av: Elin

Jättebra skrivet och agerat av dig på banan! En eloge till dig! :D

2012-08-28 @ 13:16:47
Postat av: ebbba

GRYMT Bra inlägg! Jagade också placeringar men efter detta inlägg har jag ändrat mitt tänkt lite. Det ska var KUL att tävla precis som du säger, verkligen ett jätte bra inlägg ett stort + till dig! Kram <3

2012-08-28 @ 18:35:39
URL: http://Nattstad.se/ebbaahansen
Postat av: Neah

Bra skrivet, tycker du gjorde helt rätt som hjälpte tjejen!

2012-08-29 @ 16:46:16
Postat av: Emelie

Himla bra skrivet! :D

2012-08-29 @ 21:05:46

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0