Första hoppträningen

Det var med en spänd Detroit jag kom in i ridhuset igår kväll, allt var så nytt för honom. Efter bara några minuter hade han vant sig vid allt som var där inne. Vattenmattan låg i mitten och runt om fanns det bommar samt lite hinder men det var inget märkvärdigt med det tyckte Detroit. Började trava honom och aldrig har han varit så pass balanserad som han faktiskt var. Innan har han haft en tendens till att vara lite hackig i traven då han är så känslig för hjälperna men det blev successivt bättre. Dock springer han fortfarande med huvudet bland molnen men det är något jag kommer jobba mer på nästa år, inget att hacka upp sig på. Han är som sagt bara 3 år.
 
Vi började med att trava över cavaletti på böjt spår och han skötte det fint, inga som helst tveksamheter kring det. I början smällde han dock i bommarna men i slutet så fixade han det kanon. Jag försökte verkligen att sitta så stilla jag kunde med både händer och ben men det är inte det lättaste på den här hästen, men gjorde så gott jag kunde. Sen bytte vi varv och började galoppera över galoppbommarna som också låg på böjt spår kring vattenmattan men det var inte heller några som helst bekymmer. Han lyssnade runt mina hjälper och var uppmärksam på mig hela tiden. Sen började vi hoppa en raksträcka med två räcken och här var han så jättefin. Givetvis la vi ner hinderna till honom eftersom vi inte vill bråka med honom. Detta hoppade han utan problem, taggad var han och taggade som tusan på hinderna. Efter att ha hoppat första hindret så såg jag att vi skulle komma lite fel på nästa, så jag tog en förhållning som han svarade på och sedan tryckte jag av honom lite stort och han var med på noterna med en gång, han bara stampade av och hoppade. Så duktig liten plutt!!
 
Hittade en som kunde tänka sig att filma lite med min iphone (då mamma hade vår videokamera). Men typiskt nog så hann hon bara filma i början när vi bara travade cavalettin två gånger då min mobil dog sen. Så inga språng finns på film men jag lovar att filma honom någon mer gång, givetvis! Men jag tänkte ändå lägga upp en liten film så ni får se hur han rör sig och lite sånt. Ni har ju aldrig sett han på film innan i rörelse, så här har ni:
 
 
Min hopptränare tyckte han var charmig i allafall men hon fick sig ett litet fniss när vi skulle börja galoppera. Detroit har ju en galopp lika stor som en b-ponnys, haha! Nej inte riktigt men det känns så för han galopperar med raka ben typ, men det går ju att öva upp! :)
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0