Mellanmjölkslandet, landet lagom

Nu tänkte jag yttra några åsikter som rör ett känsligt område, som jag inte velat pilla i innan men som jag gått och stört mig på något fruktansvärt ett bra tag. Here we go!
 
Vi bor i ett land, Sverige aka mellanmjölkslandet. Varför jag väljer att kalla landet för just mellanmjölkslandet är för att vi inte kan sköta någonting ordentligt, allt blir bara halvdant och man ska vara alla till hands. En grundregel håller på att förminskas och snart tas den väl också bort dvs den såkallade yttrandefrihetslagen. Vi har rätt att säga/tycka som vi vill, vi alla har rätt till åsikter utan att det ska straffas men på något sätt gör det de ändå - inte av regeln utan av folket. Politikerna som sitter uppe i riksdagen, som ska fatta beslut om regler är förjävla fega i dagsläget om jag får uttrycka mig om min åsikt. De ska vara alla till hands och de väljer att vara neutrala i invandrarfrågor tillexempel, för att inte få någon negativ kritik mot sig för att man uttalat sig om partiets åsikter. Det känns som om de inte vågar ta ställning till känsliga debatter, utan de försöker bara bortförklara sig fast de egentligen har en åsikt om ämnet.
 
Jag kommer ihåg i våras när det kom fram att vi inte fick vistas i kyrkan på våra härliga skolavslutningar, jag vart så rysligt arg och framförallt -ledsen. Det är som att se kalle anka på tv:n på julafton, det är en TRADITION att vara i kyrkan på skolavslutningarna. Kommer ihåg hur synd jag tyckte det var om studenterna som fick vara i sporthallen på sin stora dag. Men det var bara att lé och se glad ut.
 
Sen kom det här med att vi inte får säga negerbollar längre för då är vi rasistiska. Mina farföräldrar säger liksom negerbollar och det har alltid hetat så. Jag menar... om vi åker till ett annat land och säger ett svenskt ord så kan det vara stötande i den kulturen vi befinner oss i. Inte mer med det. Jag tror inte att min lillebror på 8 år säger att han ska baka negerbollar för att han hatar utlänningar och vill utvisa dem alla. Tänk efter, ett ord och jag säger bara herregud. Att folk ens lägger ner energi för att störa sig på småsaker. Men det var bara att hålla god min, hålla käft och välkomna det nya ordet chokladboll
 
Men nu har det då fasen gått över gränsen. Igår hittade jag en länk till en sida där en kille på 6 år inte fick klä ut sig till pepparkaksgubbe när han skulle gå lucia. Skolan hade också slutat att ge barnen pepparkakor. Vilka tror ni bryr sig mest? Utlänningarna eller skolan? Det är väl bara en tidsfråga innan vi förbjuds att äta julskinka liksom. Vart ska det här sluta? Vi kanske måste börja prata latin eller börja med teckenspråk? Nu börjar jag bli oerhört mörkrädd på det här, eller oj, får man ens säga ordet mörkrädd eller var jag rasistisk nu?
 
 
Jag kommer alltid vara jag. Jag kommer alltid ha kvar mina traditioner, min kultur. Jag kommer alltid låta mina barn få klä ut sig till pepparkaksgubbar. Jag kommer alltid äta pepparkakor. Jag kommer aldrig bli rasist men jag kommer alltid stå för vad jag tycker och för min kultur - den jag lever i varje dag.
 
 
 
 
 

Kommentarer
Postat av: Julia Eriksson

Fantastiskt bra skrivit som vanligt! Älskar dina åsiktsinlägg, tycker du verkar vara en väldigt mogen och jättetrevlig och målmedveten tjej, din blogg är super Elin! Fortsätt kämpa så kommer du nå toppen!

2012-12-10 @ 21:20:27
URL: http://juliaerikssson.blogg.se
Postat av: Johanna

Vare sig det är du vill försvara, en julavslutning - eller sitt vita blod, så är inga tankar mer eller mindre farliga. Tro du det första Hitler tänkte när han föddes att han ville döda alla som inte va vita? Näe inte direkt.

Och sen förstår jag inte, vilka är det du är arg på egentligen? Är det sk utlänningar (vilka som nu är det?) eller är det de som har gjort det, dvs skolan?

Och vad för vibbar tror du egentligen att du skickar ut med ett sånt här inlägg? Inte låter det särskilt accepterande ut i mina öron iaf. Tänk på vilka saker som egentligen är av värde! Är det att alla människor ska må bra eller att du ska få springa runt klädd som en pepparkaka vilket du verkar vilja.

Tänk en gång till, lite smartare än så trodde jag faktiskt att du va!

Svar: Jag tror du behöver läsa igenom texten en gång till för dina argument i den här kommentaren hör inte alls ihop med mitt budskap eller med mitt inlägg. Och vad exakt är det som inte är acceptabelt och på vilket sätt skulle jag skicka ut dåliga vibbar? Förstår verkligen ingenting av det du skrivit!?
/Elin
Elin Ljunggren

2012-12-11 @ 19:52:37
Postat av: Emma Waltersson

Sjukt bra inlägg Elin! Älskar din blogg!

2012-12-17 @ 16:50:32
URL: http://emmawaltersson.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0