KOST

 När man pratar om ämnet "kost" i bloggvärlden eller i det vanliga samhället så associerar man nästan alltid det till att personen som uttalat sig vill gå ner i vikt. Samhället har påverkat oss mer än vad vi tror och när just ämnet kost och att "leva sunt" dyker upp som samtalsämne blir det kaos för vissa. Det här kaoset uppstår utav okunniga personer som tänker att "shit, den människan är redan smal, behöver inte gå ner i vikt" osv. Men att äta sunt och att banta är faktiskt en mycket stor gräns emellan. Det är INTE samma sak så gå inte i taket nu för att jag säger att jag från och med nu tänker förändra mina kostvanor, låt mig få säga mina åsikter och läs hela texten först, tack.
 
Efter att ha fått lite inspiration och ett mål att sträva efter så har jag nu börjat lite smått med att förändra mina kostvanor. Det mål jag har satt upp för mig själv är högt och ribban ligger inte på lägsta hålet men samtidigt så vet jag att målet jag strävar efter är värt det på alla sätt och vis. Mitt stora mål är att ha bra kondition och att bli snabbare inom innebandyn, jag vill bli något inom den sporten. Okej, jag kommer aldrig spela i landslaget men jag vill ändå vara med och prestera bland de bästa i division 2 till hösten. För att kunna prestera krävs tre saker
 
1. Psykisk hälsa
2. Fysisk hälsa
3. Social hälsa
 
När man pratar om kondition så tänker man oftast på någon som är ute och springer väldigt mycket. Men det handlar om mer saker än att bara träna för att kunna prestera bra, det är här kosten kommer in. Mitt mål är inte att rasa 10 kg i vikt utan att äta sund mat som får mig att må bra och prestera bättre. För det är faktiskt så, hela kroppen mår bättre om man har koll på vad man stoppar i sig. Jag tänker inte välja bort varken kolhydrater, fett eller protein - jag kommer enbart att trappa ner på vissa delar utav de. Många tror att det bara är att ta bort kolhydrater så går man ner i vikt men så är det inte för kroppen behöver få i sig alla pusselbitarna för att pusslet ska gå ihop. Däremot kan man välja att inte äta mycket utav tex kolhydrater men man ska aldrig välja bort de helt.
 
Sen är jag 18 år, det är klart att ja tänker på hur jag ser ut. Jag skulle vilja gå ner några kilon lite här och var och bli mer "fit" i kroppen. Jag vill känna mig starkare och ha en kropp som jag trivs i - det vill väl nästan alla tonåringar. Innan ni ringer brandkåren och stoppar hela ölands djurpark så tänk efter lite. Vore det bättre om jag la ut ett inlägg där jag lägger upp en bild och skriver att "idag har jag varit på burger king med min familj" osv. Varför är det mer okej att lägga upp bilder när man äter osunt än bilder när man tex äter en sallad? Förstår inte att människor ska pika hit och dit när man säger att man vill börja äta sunt. Jag gör det för jag tror att jag mår bra utav det och kommer ha nytta av det både för det mentala och den fysiska biten.
 
Sen kan man inte bara gå ifrån att äta "som vanligt" till att byta allt emot olika sunda grejer. Man måste ta ett steg i taget och nu har jag börjat med frukosten. Idag har jag ägg, knäckebröd, en skål med handplockade bär och mjölk och nyponsoppa till. Sen igår var jag en sväng in på ICA och köpte linfrön och solrosfrön samt lite torkadfruktmix ifrån naturgodishyllan. Detta har jag blandat ihop med lite kokos och havregryn. Sen har jag börjat välja hårt bröd istället för mjukt. Så nu ska jag snart börja lägga upp ett schema för träningen med. Ska iaf ut och gå en runda efter frukosten!  Är taggad som fasen på det här! :D
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0