Åsiktsinlägg om ridskolor

Förstår inte varför man ska hålla på och debattera om ridskolor överhuvudtaget egentligen. Varför skulle ett ridskolebarn vara sämre än en privatryttare? Jag tror att många som går på ridskola sätter sig själva i ett underkast för att de inte kanske har tillgång till att hyra/köpa en egen ponny/häst. Jag själv har ingen erfarenhet av att inte ha någon ponny för det har jag i princip alltid haft så länge jag kan minnas. Däremot har jag också börjat mina första år på ridskola så jag tänkte ta och utgå ifrån dem.

Vi alla är ju med på att man måste börja någonstans, man måste ha en grund att stå på innan man kan gå vidare. För ingen i världen har väl börjat med en elitponny och börjat hoppa 1,50m hinder?
Det fungerar ju inte så precis att "Hej här har du en ponny/häst som gör allt du ber om, bara att hoppa upp och tävla elitklasser". Näe, man måste börja någonstans och då är en ridskola ett optimalt val, enligt mig. Angelica Augustsson började på ridskola som liten och vart är hon nu? I eliten och tävlar internationellt för Sverige.

På en ridskola finns det inte bara du runt omkring utan även andra elever som man kan lära sig utav. Det finns en ledare som lär dig alla basgrunderna, det vi idag kallar ridlärare. Ridlärarens uppgift är att göra ridningen till en rolig grej och framförallt att lära ut allt som har med ridning/hantering att göra. Är man osäker på någonting som rör hästen så finns det alltid någon du kan rådfråga på plats. Du behöver aldrig känna dig ensam. Man hittar nya vänner och kommer in i en go gemenskap. Dina föräldrar kan med lätthet skicka iväg dig till en ridskola då föräldern vet att du blir bra omhändertagen. Det är en stor trygghet med en ridskola!

Som jag ser det så finns det bara en nackdel med att ha en privathäst på en ridskola och det är att det kan bli mycket spring runt i kring. Mer än så hittar inte jag några som helst nackdelar. Har sett många debatter om att ridskolehästar har det sämre än privathästar men det håller jag inte med om överhuvudtaget. De rids av olika människor kanske två pass om dagen, ibland 3. Jag tror inte att en häst mår dåligt över att bli riden och borstad varje dag. De får även gå på sommarbete om sommaren och får vara hästar. Sen finns det såklart hästar som inte trivs med att gå på ridskola men det märker man väldigt snabbt isåfall och jag tror att ridlärarna tar hänsyn till det och gör det bästa av den situationen. Sen om det skulle hända någonting med en häst eller med en människa så finns det alltid någon som upptäcker detta.

Jag fick min första ponny när jag var 6 år tack vare att jag hade en hästkunnig mamma som ridit/tävlat som tonåring. Ponnyn jag fick var ett treårigt russ som inte var inridet. Såklart red inte jag, 6 år gammal in ponnyn själv utan vi bad andra tjejer göra det. Men innan jag fick Börje, som hästen hette, så hade jag gått på ridlekis i 1-2 år. Efter det att jag fick min ponny så började jag även på Bätteropps ridskola och det är härifrån jag lärt mig allt jag kan, nästan. Jag har ridit på ridskola även med mina privathästar, även med Paddington för jag behövde mycket hjälp till en början med honom. Det är inte pinsamt att inse att man faktiskt behöver hjälp, ta all hjälp ni kan få! Jag är så glad att jag fick rida på ridskola, det är jag verkligen. Utan den utbildningen jag skaffade mig där så hade jag inte haft den förståelsen för hästen som jag har idag. TACK mamma för att jag fick lägga min grund i ridningen på en ridskola.

Att ridskolebarn skulle vara sämre än andra är bara bullshit, varför skulle de vara sämre än en privatryttare för?
Ridskolebarn lär sig att rida ett flertal olika hästar vilket man växer som ryttare på. Sen tar man in så mycket intryck från alla håll och kanter vardagligen vilket resulterar i mer erfarenhet. Vill ni börja rida, så sök upp en ridskola nära dig istället för att börja med en helt egen ponny. Tro mig, när du har mognat till dig som ryttare, fått lite mer kött på benen så kommer dina föräldrar att inse till slut att du är redo för en egen ponny.

Som en sista punkt så tänkte jag lägga till en sak som jag tycker ni kan lägga på minnet. Vi hade en ridskole-elev och en ridskoleponny som deltog i vårt division 1 lag. Ekipaget hoppade LA - utan problem. Allt går om man bara har viljan att göra det oavsett om man är privat eller ridskoleryttare. Värt att tänka på!




Vad är er åsikt om ridskolor?

Positivt/negativt?


Kommentarer
Postat av: Hilda

Jag rider på ridskola och det har jag gjort i ca 10 år, jag tycker precis som du och jag vill INTE ha en egen häst för jag har fått chansen att börja tävla på ridskolans ponnyer och vi är ca 14 stycken ponnyryttare som åker iväg samtidigt och tävlar med ridskolans ponnyer och det är inte många ridskolor som gör sånt. Vi tävlar divition 2 i allsvenskan. Och när vi åker iväg är det oftast mest privat ryttare som är med och vi kan faktiskt gå in och vinna över dom, det har hänt många gånger så de är bara vad alla tror att privat ryttare är bättre än ridskole ryttare, det är inte alltid sant! :)

2012-06-25 @ 00:28:37
URL: http://teamfri.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0