Go magkänsla

Ikväll har jag verkligen pysslat om min lilla Paddington, borstat, kliat, masserat hela honom både innan och efter dressyr/markarbetspasset som förövrigt gick så jäkla bra helt enkelt. Amandha har gjort ett kanonjobb medan jag var borta, så mjuk i sidorna och go redan från de att jag satt upp tills dess att jag hoppade av. Travade över lite cavalettibommar några gånger med lydnad både före och efter. Ibland gjorde jag halt, ryggade några steg, klappade honom och skänklade fram honom igen. Man måste alltid hitta på någonting med Padde för han är otroligt smart har jag kommit på. Gör man en övning 10 gånger så har redan Padde förstått vad han ska göra efter 2 och då blir det ofta liiite mer tempo på honom så man måste hela tiden vara uppmärksam och hitta på saker.

Hade ett kryss på andra sidan och målet med det var att kunna vända upp på hindret utan att han skulle dra iväg eller så vilket han lyckades med jättebra. Hade en jämn rytm hela vägen fram till hindret. Jag valde att låta han bedöma avsprångspunkten då hindret var så litet och han behöver få upp sitt självförtroende. Han skötte sig verkligen kanon så jag testade att göra halt efter hindret och det gick med över förväntan.

I slutet höjde jag upp krysset till ett räcke på 1,10m bara för att avsluta med. Fick ju hoppa av och höja och när jag då skulle komma upp i sadeln igen så hade Padde redan förstått vad som skulle hända, så han brände iväg innan jag hann komma upp, var nära på att få behöva ställa mig och baka tårta ikväll kan jag säga. Men lyckades klamra mig kvar. Att han kan bli så uppspelt när det kommer till hinder asså, förstår inte att han kan tycka att det är SÅ fruktansvärt roligt. Iaf, vi seglade över hindret 2 gånger i från varje varv - utan problem. Padde var inte ens i närheten av att smälla i bommarna. Var längesedan jag kände att han hoppade med sånt självförtroende, himla härligt!

Har en go magkänsla nu, hoppas inget förstör den...


Kommentarer
Postat av: Emma Waltersson

Va roligt! Kul att han verkligen visar att han tycker om det :))

2012-06-12 @ 07:39:41
URL: http://emmawaltersson.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0