Att sätta mål i idrottsvärlden

"Ett mål är en mental föreställning om vad man konkret vill uppnå inom en given tidsram"
 
Varför sätter man upp mål inom idrottsvärlden och vad innebär det?

• Man ökar motivationen
• Prestationen blir bättre
• Ökar fokuseringen
• Förbättrar träningskvalitén

Det många tror när de hör ordet "mål" är någonting stort som man måste klara av - vilket är en fel synvinkel på det. Ett mål behöver inte alltid vara att hoppa SM, hoppa 2 meter i höjdhopp eller göra 60 mål på en innebandysäsong.
Ett mål kan vara att göra en bra match utan att göra mål, att hoppa SM kvalen men inte komma hela vägen eller att komma över sitt personligt bästa rekord i någonting. Ordet mål är så otroligt brett och man kan dela upp ordet i flera olika delar för att få ihop pusslet.
 
Någonting man måste inse när man sätter upp mål är att det alltid kommer vara någon som är bättre än dig - hur bra du än blir. Därför kan man utesluta att enbart sätta upp såkallade resultatmål för det kommer bara knäcka dig. Delmål kommer att behövas och i ett delmål finns ett såkallat prestationsmål vilket betyder att du enbart bryr dig om hur du presterar, ingen jämförelse med någon annan. Om du enbart fokuserar på resultaten så kommer du bli sifferblind och du kommer sluta bry dig om din egen utveckling. Att hela tiden hålla på och jämföra sig själv med alla andra så kommer man inte att bli bättre. Resultaten är inte alltid rättvisa, vilket jag sagt till er tidigare. Du kan göra din livs bästa runda som ryttare men ändå vägra ut dig, vad är resultatet värt då? Ni har sett mig många gånger vara utesluten med Padde och ibland har flera av er reagerat på hur glad jag ändå är. Det är för att jag skiter i hur resultatet ser ut, om känslan är på topp. Det borde fler göra.
 
Mitt mål är tydligt med innebandyn, jag vill prestera och inför en träning sätter jag alltid upp prestationsmål, vilket är kortsiktiga mål då. Det kan vara allt ifrån att jag vill kunna slå en bra passning, få spelet att fungera eller att skjuta mer. Det är mål jag till hundra procent vet att jag kommer att klara av, det är mitt trygghetsmål. Sen har jag satt upp ett mål som är lite svårare att klara av men jag vet att jag kommer att göra det. Det är att göra ett visst antal poäng i division 2, det är mitt realistiska mål. Sen har jag inte i nuläget något större mål med innebandyn, jag väljer att sätta upp mål som inte är för orealistiska då jag som person sätter för stor press på mig själv då.
 
Innan ni själva sätter upp ett mål så utgå ifrån er egna förmåga. Sätt inte bara upp ett mål att ni vill till SM utan ni måste bryta ner målet i olika delar för att få den mentala biten att fungera. Tänk er istället stora delmål för att komma dit och tänk på att - ingenting är omöjligt! Sätt inte upp för stora/svåra mål och inte heller för lätta mål för då kommer ni ingenstans. Sätt upp ett mål inför varje ridpass/träning, tänk på vad ni vill uppnå med träningen och vad ni vill få ut av den. Känn av er själva, hur mycket press klarar ni av att ha på era axlar? Känn efter och sätt istället flera små delmål om ni inte klarar av att känna er pressade. Det mål ni satt upp ska inte knäcka er, det ska glädja er. Tänk inte på allt för mycket resultat utan kör på känslan och jämför er aldrig med någon annan. Om du känner att du gjort en bra prestation - då är ditt mål avklarat, sen vad alla andra tycker eller kan, det ska du inte bry dig om. Kör ditt eget race och tro alltid på det du gör i alla lägen.
 
Idrottsprestationer består av 40 % fysiskt och 60 % psykiskt skulle jag säga. Om du inte tror på det du gör så kommer du inte komma längre än vad din fysiska del räcker. Dessa två tillstånd hänger ihop och man kan inte prestera om man inte har bägge delarna. Tänk att du kommer klara av det, inte att du kanske gör det - bara ge dig fan på det så lovar jag att du kommer klara det. Kom du inte till SM som är ditt slutmål? Då har du i allafall kommit en bra bit på vägen vilket du aldrig hade gjort om du inte hade siktat mot det.
 
Genom att sikta mot det omöjliga, når vi toppen av det möjliga.
 
 
Ni kan bli precis vad ni vill - när ni vill.
 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0