Det är ändå du som väljer vem du är

Jag tycker om att filosofera mycket om livet, vad det innebär, hur man ska leva sitt liv och hur livet fungerar. På den senaste tiden har jag verkligen funderat och även drömt om en sak, hur mitt liv skulle ha sett ut om jag skulle få leva om det på nytt. Nu har det gått arton år av mitt liv här på jorden, mycket erfarenheter i bagaget och så många misstag jag skulle vilja leva om och göra rätt. "Gör om, gör rätt". Hur skulle mitt liv ha varit om jag valde andra vägar och fick rätta till mina felsteg? Skulle jag fortfarande vara den jag är idag eller skulle de andra vägarna leda mig till någon annan?
 
Det skulle ändå vara häftigt att kunna få chansen att leva om sitt liv för det finns så mycket saker som jag skulle velat göra men som aldrig blev av. Det finns så många situationer som skulle kunnat bli förändrade till det bättre. Tårar som aldrig skulle behövt fällas över onödiga saker och min tid skulle jag inte ha spenderat på onödiga personer. Jag skulle veta precis vilken väg jag skulle gått på för att lyckas med mitt liv.
 
Samtidigt så skulle aldrig jag haft den familjen jag har idag och inte mina underbara hästar. Jag skulle inte träffat de människor jag träffat. Skulle aldrig lärt mig av mina misstag osv...
 
Tiden går framåt, finns bara gas, ingen broms eller back. Livet kommer aldrig att gå i repris vilket gör att man får helt enkelt finna sig i den man är, i alla situationer. Man får istället tänka framåt, om några år ska jag kunna blicka tillbaka och minnas mig som en bra människa i det stadiet som jag lever i nu. Det är aldrig försent att ändra på sig till det bättre. Utifrån det här tänket har jag blivit mer en "nu-människa", jag lever här och nu. Jag tror att det är farligt att bara tänka framåt också, man glömmer lätt bort att man lever här och nu om man bara ska blicka framåt. Man missar så mycket av sitt liv om man bara ska gå och vänta in en viss dag. Ett konkret exempel är en vanlig vecka med start på en måndag. Man kanske har planer för helgen som man ser fram emot jättemycket, vilket gör att man glömmer bort att man faktiskt lever på måndagen. Man ser bara veckodagarna som en transportsträcka till det roliga. Att klaga på måndagarna för att det är skola är inte ovanligt, det gjorde även jag innan men nu har jag börjat att inse att, dagarna blir vad man gör det till. Väljer man att bara tänka att man lever idag, så kommer man få ut det bästa av den också.
 
Don´t cry over the past, it´s gone
Don´t stress about the future, it hasn´t arrived
Live in the present and make it beautiful
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0