Hoppträningen igår!

Visste väl att det var någonting jag glömde igår, skrev ju inte om hoppträningen!
Efter förra veckans riktiga flopp så var det här betydligt bättre och jag är jättenöjd med ponnyn. Han blir gärna väldigt känslig nu när kylan kommer krypande vilket gör att han spänner sig, tar bettet och blir riktigt jävlig för mig men detta är en del av hans personlighet, det finns inget jag kan göra åt detta mer än att försöka coola ner honom. Igår så hoppade vi linjer med relaterade avstånd vilket fungerade bra på Padde. När vi skulle börja arbeta med en cavaletti så trodde jag hela passet skulle bli likadant som det förra då han några travsteg innan cavalettisen börjar studsa upp och ner, taggar på det som om det vore ett hinder på 1m... suck. Detta gjorde att han hoppade över de två första bommarna och galopperade ut sen, knäpphäst. Men kom igen på det, då verkade han fatta att det bara var några bommar så då travade han på.
 
Efter detta började han kicka och studsa sjukt mycket. Visst att han kickar, det vet jag varför han gör - sånt där vinterknäpp han kan få men han har nästan aldrig studsat upp och ner i galopp som han gjorde igår. Anledningen till detta var att han var glad över att få hoppa igen, det var alltså glädjeskutt! Jag brukar bli arg och säga till honom ordentligt en gång att nej, sluta med dina dumheter men igår kunde jag inget annat än att skratta åt honom. Han var SÅ söt när han liksom tog i och skulle hoppa sig framåt. Sen att han letade hinder ÖVERALLT gjorde inte saken bättre. Han taggade till på oxrar som var bakvända och cavalettis.. hoppglad? så var det ja. Som ett litet barn på julafton! 
 
Men sen hände det något, han kom ner på jorden igen och då kunde jag faktiskt reglera honom. Det gick jättebra när jag fick vara med och bestämma lite ;) Satte ihop en bana sen på 90-100cm och den rullade vi runt bra, i liiite högre tempo då.. men det kan jag leva med. Vet ni vad? Det var en vattenmatta med vid mitten av ridbanan med två vågplank över, jag tänkte för mig själv att "nä, det som gått så bra nu, vill inte avsluta med att han ska stanna och dumma sig" men släppte det och tänkte att "fasen, det där ska han bara hoppa". På FÖRSTA försöket hoppade han och jag var så glad. Inte ett enda pet eller stopp på hela träningen + att han hoppade STORT på en oxer då han kom långt ifrån (inte likt Padde).
 
NÖJD
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0