Äta "rätt", viktminskning, kost - från min synvinkel!

Jag har både sett och hört mångas åsikter om det här ämnet utan att ha lämnat min egna, det är väldigt intressant faktiskt att bara iakta människor som argumenterar med sin åsikt mot andra för det är aldrig så att någon vinner i konversationen. Alla har olika åsikter, det är bara att acceptera för det får vi ha enligt vår yttrandefrihet som vi har här i Sverige. Däremot är ingen åsikt bättre än den andra, ingen har den vinnande åsikten och just såna här saker är för mig riktigt intressant för då kan man yttra sin åsikt utan att ha fel.
 
Så fort en bloggare lägger ut en bild på sig själv, sin mat eller sin träning så uppstår det alltid konflikter åt båda hållen, det går aldrig att göra alla nöjda liksom. Om jag skulle lägga upp en bild på en sallad i en vecka så skulle det bli lika mycket argumentationer som om jag skulle lagt ut en bild på en pizza en hel vecka. Om jag får säga vad jag tycker nu då, så tror jag uppriktigt sagt att personerna som kommenterar sånt här öppet på en blogg, inte är medvetna om vad de pratar om. För visst är det så att bara för att jag lägger upp att jag vill börja äta mer hälsosamt så betyder ju det att jag vill rasa fleraflera kilon och ska börja hetsbanta? WHAAT?!
 
Som jag nämnt innan, vi som bor i Sverige är så inskränkta på att allting ska vara precis lagom, man ska få unna sig saker, alla ska kunna äta all mat precis som vanligt - ingen får gå "över" gränsen. När jag i somras skrev att jag ville börja äta mer hälsosamt och började lägga upp bilder på mina egengjorda sallader, då fick jag många sms, många kommentarer och mail där de frågade om hur jag mådde & varför jag tänkt gå ner i vikt. Den största anledningen till att jag började äta sunt, hälsosamt var för att jag tror att jag skulle må bättre av det, min kropp skulle orka ännu mer om jag skulle äta rätt mat. Detta skrev jag även mycket tydligt i min text i det inlägget men ändå är människor så blinda och drog sig bara till huvudrubriken där det stod "hälsosamt". Varför?
 
Jag tror faktiskt på att dessa människor som kommenterar elakt och negativt, att de inte vill verka vara sämre när det handlar om detta ämne. Jag tror att de vill få ner "oss" som gör en förändring i kosten bara för att de vet om att de inte hade orkat göra det själva och att ingen då får vara bättre än sig själv, svårt att förklara men jag tror att ni förstår vad jag menar ändå även att det blev luddigt. Anledningen till att vi blir som eld och lågor över sånt här är för det sjuka idealet som blivit, vilket är trist för så fort ordet kost dyker upp så blir man dömd.
 
Många har svårt att skilja på diet & hälsosamt vilket såklart är tråkigt. Bara för att jag lägger upp en bild på en sallad vill jag inte få "experternas" kommentarer som att "du behöver inte gå ner i vikt"  osv för det är inte mitt stora syfte. Jag måste börja äta rätt mat för att prestera bättre i ridningen och framförallt i innebandyn. Sen kan jag inte heller neka att jag vill gå ner lite onödiga kilon också men det är en annan femma.
Enligt mig är det otroligt mycket värre att lägga upp bilder på massa onyttig mat hela tiden, då kroppen tar mer stryk av det och bloggläsarna får ett dåligt budskap. KLART man ska få unna sig saker men inte varje dag, det gör jag också liksom, ingen är mer än människa. Jag anser att det är bra att man är mån om sin kropp, att man börjar äta mer hälsosamt för sin egna skull för det kommer gynna sig själv enormt mycket, både fysiskt och psykiskt. Det här sättet fungerar bra för min del sen vad just DU där ute mår bäst av, det har inte jag med att göra. Ingen är bättre än den andra för alla lever sitt egna liv och utefter vad man själv som individ mår bäst utav - det kan bara DU avgöra, ingen annan. Låt ingen annan döma dig för ditt liv eller dina val.
 



Och innan ni börjar döma mig så vill jag bara förtydliga lite saker. Nej, jag tycker inte att jag är tjock någonstans och ser inte ner på de som är lika "stora" som mig men däremot vill jag göra en liten förändring och se om jag klarar av det, som en utmaning typ.
Vill må bra i kroppen och bli mer "fast" - om ni förstår vad jag menar.
 

Kommentarer
Postat av: Agnes

Dagens blogg är lottad (något för sent), gå in och checka om det blev du!

2012-09-05 @ 19:22:34
URL: http://agnescecilias.devote.se
Postat av: Julia Eriksson

superbra skrivet verkligen!

Svar: Tack! :)
Elin Ljunggren

2012-09-05 @ 21:19:05
URL: http://juliaerikssson.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0